Fortsættelse af undermenupunktet “Fotos af egne malerier, 1. del.”
På denne side kan du se fotos af flere af mine malerier. Men hvor billederne på det forrige undermenupunkt alle var malet på “traditionel” vis blot ved anvendelse af pensel, er der ved fremstillingen af malerierne afbildet på denne side anvendt diverse “særlige teknikker.”
De følgende 7 malerier er alle frembragt ved flittig anvendelse af almindelig malertape eller afdækningstape.
Herover: JOK (1979), 55 x 75 cm
Herover: JOK (1977), 58 x 66 cm
Herover: JOK (1979), 49 x 70 cm
Herover: JOK (1980), 119 x 59 cm
Herover: JOK (1980), 119 x 59 cm
Herover: JOK (1980), 70 x 78 cm
Herover: JOK (1979), 56 x 99 cm
Malerierne vist på de følgende 2 fotos er fremstillet ved brug af en støvsuger: Malingen er først blevet lagt i tykke lag på en spånplade, hvorefter den ved en støvsugers hjælp er blevet “blæst på plads.”
Herover: JOK (1978), 99 x 56 cm
Herover: JOK (1978), 84 x 59 cm
Det næste maleri er skabt udelukkende ved hjælp af tyngdekraften: Malingen er lagt på pladen, hvorefter denne er vendt på højkant, så malingen selv er løbet “på plads.”
Herover: JKO (1978), 69 x 61 cm
De følgende 3 malerier er lavet ved hjælp af en lidt mere kompliceret teknik: I det første tilfælde herunder har den violet malede plade ligget vandret på gulvet, mens to små beholdere med flydende hhv. rød og hvid maling, ophængt i en snor i loftet, efter tur har suset rundt i cirkel-/spiralbevægelser ca. en meter over pladen. I bunden af beholderne med maling har været et lille hul, hvorigennem maling har kunnet løbe ud i en tynd stråle eller i dråber, alt imens radius for de roterende beholderes baner er blevet stadigt mindre.
Herover: JOK (1978), dimensioner ukendte, da maleriet for længst er foræret bort.
Til de næste 2 billeder har været anvendt samme teknik, men med kun én beholder til hvert billede med hhv. sort maling og gul cykellak.
Herover: JOK (1979), 95 x 66 cm
Herover: JKO (1978), 61 x 86 cm
Herefter følger fotos af 2 malerier, som er blevet til takket være en endnu mere raffineret teknik: Pladen (en spånplade) har været spændt fast i vandret stilling på en opadvendte aksel på en stor elektromotor. Malingen er blevet placeret på pladen nær dens centrum, hvorefter motoren har centrifugeret pladen og malingen med stor kraft i ganske få sekunder, hvorved malingen er slynget væk fra centrum.
Herover: JOK (1978), 61 x 83 cm
Herover: JOK (1978), 59 x 79 cm
De næste 3 billeder er blevet til ved en kombination af de to foregående teknikker: En plade af hård masonit har været monteret på en opadvendt aksel af en stor elektromotor. Oven over pladen har en lille dåse med maling, ophængt i en snor i loftet, foretaget en cirkel-/spiralbevægelse, hvorunder maling er løbet/dryppet ud gennem et hul i bunden af dåsen, alt imens pladen underneden har suset rundt med stor hastighed – som en helikopterrotor! I takt med, at radius for dåsens rotation er blevet mindre, er malingen landet stadigt tættere på maleriets midte.
Herover: JOK (1979), 122 x 61 cm
Herover: JOK (1979), 122 x 61 cm
Herover: JOK (1979), 122 x 61 cm
Til allersidst følger herunder fotos af 5 mere “normale”, naturalistiske billeder.
Herover: JOK (1969), 56 x 56 cm
Herover: JOK (1978), 64 x 35 cm
Herover: JOK (1967), 67 x 45 cm
Herover: JOK (1977), 45 x 35 cm. Billede af Læsø, med fokus på Østerby. Gave til gode venner, som har et sommerhus i Østerby på Læsø.
Herover: JOK (1979), dimensioner ukendte, da maleriet for længst er foræret bort. Musikkendere vil genkende noderne som værende indledningsmotivet til Beethovens 5. symfoni, “Skæbnesymfonien”.
JOK/2019